Rekod sepanjang 18 tahun, Samsung Elektronics menguasai pasaran TV global.
Laporan yang mengatakan Samsung telah mencapai 30.1% bahagian pasaran TV pada tahun 2023. Kejayaan ini sebahagian besar disebabkan oleh fokus strategik syarikat untuk TV premium dan skrin besar yang disokong oleh model QLED dan OLED.
Sejak dilancarkan pada tahun 2017, barisan TV QLED Samsung telah melepasi jualan terkumpul sebanyak 40 juta unit. Pada tahun 2023, barisan QLED telah mencapai jualan sebanyak 8.31 juta unit.
Tambahan pula, syarikat itu telah merekodkan 60.5% bahagian pasaran yang mengagumkan dari segi jualan untuk TV berharga lebih $2,500, sementara turut mengekalkan pendahuluan dengan 33.9% bahagian jualan untuk TV melebihi 75 inci. Jualan model 98-inci yang mantap, TV bersaiz 90 inci telah mengekalkan peneraju dengan penguasaan pasaran sebanyak 30.4%.
{suggest}
Di samping itu, Samsung juga telah mencapai kemajuan yang boleh dikatakan agak ketara dalam sektor OLED. Barisan TV OLED syarikat merekodkan 1.01 juta unit terjual pada tahun 2023. Dengan barisan OLED yang diperluas pada 2024, bahagian pasaran Samsung dalam sektor OLED diunjurkan meningkat pada 2024.
Pada CES 2024, Samsung melancarkan pemproses NQ8 AI Gen3 yang tercanggih dan menandakan permulaan Era Skrin AI.
Kemajuan dalam set cip dan keupayaan terkini ditetapkan untuk mentakrifkan semula domain TV pintar dan menyepadukan AI canggih yang dikuasakan oleh Tizen OS untuk menjadikan skrin AI sebagai pusat inovasi rumah pintar.
Sumber: Siaran Media Samsung Malaysia